Hopp til innhold
Nyhet, Tema

Flatt batteri for Morrow?

12.09.24

I en tid der det grønne skiftet står høyt på agendaen, har batteriindustrien blitt en het sektor for investorer og politikere. Men bak de imponerende veksttallene og fremtidsoptimismen lurer det en ubehagelig realitet: En industri der produksjonskapasiteten vokser raskere enn markedet kan absorbere. I sentrum for denne utviklingen finner vi norske Morrow Batteries, et selskap som lover gull og grønne skoger, men som investoren Øystein Stray Spetalen tror som kan ende opp med å levere mer røde tall enn grønn energi.

Kilde: Finansavisen

Morrow: Markedsmuligheter eller luftslott?

Morrow, grunnlagt i 2020, har allerede hentet inn over 3,3 milliarder kroner fra investorer og ber nå om ytterligere 1,5 milliarder i statlig lån. Selskapet planlegger en produksjonskapasitet på 43 GWh innen 2028, men er så langt kun i gang med igangsetting av 1 GWh pilotproduksjon i Arendal.

På hjemmesiden til «Morrow» er «pitchen» for å investere i selskapet: (1) stor markedsmulighet, (2) ledende på R&D og (3) godt rustet til produksjon i stor skala. La oss ta en nærmere kikk på disse punktene!

1: «Immense market opportunity»?

Batterimarkedet vokser sterkt som følge av økt salg av elektriske biler. Markedet for batteriløsninger utenom konsumentelektronikk vokste med 40% i 2023 til i overkant av 900 GWh, opp fra under 150 GWh i 2019 (Bloomberg New Energy Finance (BNEF)).

Kilde: BNEF

Fram til 2028 forventer BNEF at markedet vil vokse med ytterligere 3x til 2,800 GWh, drevet av en vekst i salget av elektriske biler (BEV) fra 10 millioner biler årlig i dag til 26 millioner biler i 2028 og nesten 35 millioner biler hvis vi tar med hybridbilene.

Kilde: BNEF

Totalt selges det rundt 80 millioner biler, og hvis samtlige biler solgt var elektriske ville etterspørselen etter batterier vokse til rundt 6,000 GWh eller neste 7x høyere enn dagens etterspørsel!

Så veksten ser ut til å bli fantastisk! Det eneste problemet er at produksjonskapasiteten av batterier vokser enda raskere! Allerede ved utgangen av 2024 vil det være over 5,300 GWh kapasitet, hvilket er nesten 5 ganger mer enn etterspørselen i 2024 og nesten tilstrekkelig til å håndtere etterspørselen i et scenario der samtlige biler solgt i verden var elektriske!

Kilde: BNEF, FIRST Impact

De fem største aktørene i Kina hadde en kapasitetsutnyttelse på 61% i 2023, mens kapasitetsutnyttelsen for resten av markedet i Kina var kun 23%. I 2024 vokste tilbudet med over 100%, mens etterspørselen vokste med «bare» 25%. Dette betyr at den globale teoretiske kapasitetsutnyttelsen falt fra 40% i 2023 til kun 24% i 2024.

Kilde: BNEF

Denne markedsdynamikken sammen med en rivende utvikling på R&D og lærekurveeffekter knyttet til økt produksjon har resultert i kraftig fall i batteripriser siden 2010. Prisene har siden 2010 falt fra nesten $1,200 per kWh til nå nærmere $100 per kWh.

Kilde: BNEF

Og prisene fortsetter å falle! Prisene på batterier ($/kWh) har så langt i år falt med 44% i Kina til kun $53/kWh, hvilket er ekstremt positivt for kundene og for bruken av batterier knyttet til det grønne skiftet. Men dette er selvsagt dårlige nyheter for produsenter av batterier.

Kilde: BNEF

2: Morrow: «Produce sustainable batteries with industry leading R&D»?

Batterimarkedet er i stadig utvikling og selskapene bruker enorme summer for å forske fram nye løsninger som innebærer mindre avhengighet til kritiske mineraler, lavere produksjonskostnader og høyere energitetthet.

Morrow har en uttalt strategi fra årsrapporten 2023 om å utvikle batterier internt. Morrow har i dag ansatt rundt 70 personer innen R&D til å gjøre dette. CATL, verdens ledende batteriprodusent, har til sammenligning 20,000 ansatte innen R&D.

Kilde: Morrow, CATL

CATL brukte 2.6 milliarder dollar på R&D i 2023 vs. Morrow’s totale kostnader på rundt 30 millioner dollar samme år.

Kilde: Morrow, CATL

3: Morrow: «Significantly de-risked manufacturing scale-up»?

Det å ha best-in-class produksjonsprosesser og logistikkjede vil være en nødvendighet skal man være i nærheten i å kunne tjene penger i denne industrien. Lang erfaring og store produksjonsvolumer vil være en klar fordel.

Kilde: Morrow, CATL

Morrow holder på i disse dagene å sette opp en 1 GWh produksjonslinje i Arendal, og har dermed ingen historikk verken på produksjon eller evne til å sette i gang stor-skala produksjon.

Northvolt, Europas største batteriselskap med 16 GWh kapasitet ved utgangen av 2023, viser også at det å starte en batterifabrikk innebærer risikoer som man umulig kan undervurdere. Northvolt produserer fortsatt under 1GWh/årlig tross 16 GWh kapasitet og kunder som utålmodig venter på produkter.

 

Oppsummering:

Batterimarkedet ser ut til å være et marked med et enormt tilbudsoverskudd der kun de aller største selskapene ser ut til å ha tilfredsstillende kapasitetsutnyttelse. Teknologisk lederskap, enorme produksjonsvolumer og kostnadskontroll har vært suksessfaktoren til CATL; dette er en formel som er vanskelig, om ikke umulig, å kopiere for mindre selskaper.

Dette betyr at utsiktene for å kunne tjene penger på en ny batterifabrikk er nesten en matematisk umulighet, med mindre myndighetene er villige til å kraftig subsidiere slike fabrikker og eventuelt også utestenge de kinesiske aktørene.

FIRST Impact investerer i selskaper med løsninger knyttet til å nå noen av FN’s bærekraftsmål. Temaer knyttet til det grønne skiftet utgjør over 70% av fondets investeringer i dag, men fondets fokus på å investere i selskaper som vil oppleve en lønnsom vekst ved å levere løsninger har gjort av vi så langt ikke har klart å identifisere gode selskaper i Europa og USA knyttet til batteriløsninger. I stedet fokuserer vi på selskaper som kan dra nytte av de stadig billigere batteriene, som for eksempel infrastrukturselskaper eller selskaper som monterer slike løsninger.

Men hvordan har det underliggende markedet utviklet seg? Gitt den svake utviklingen av nesten samtlige aksjer innen fornybar energi, skulle man tro at verden har sluttet å investere i å bygge ut fornybar energi generelt og solenergi spesielt.  

Men solenergi har vist en eksplosiv utvikling der 2023 ble nok et rekordår i utbygging av fornybar energi generelt og spesielt innen solenergi. Bloomberg New Energy Finance (BNEF) estimerer nå at det ble bygget ut nesten 450GW med solenergi, en vekst på 77% fra 2022. Og det tross at 2022 også var et rekordår med 35% vekst 

Nyhet, Tema

Flatt batteri for Morrow?

12.09.24

Det å være aksjeplukker innen dette universet har vært vanskelig da et klart flertall av aksjene har falt. Hele 71% av aksjene hadde nedgang i 2023 og 84% av aksjene har vist nedgang så langt i 2024. Heldigvis for FIRST Impact, så har vår vekting inn mot rene fornybaraksjer vært forholdsvis lav – rundt 10% av NAV i 2023 – som følge av i våre øyne høy verdsetting og urealistiske antagelser for mange av selskapene i universet.

Nyhet, Tema

Flatt batteri for Morrow?

12.09.24

Det å være aksjeplukker innen dette universet har vært vanskelig da et klart flertall av aksjene har falt. Hele 71% av aksjene hadde nedgang i 2023 og 84% av aksjene har vist nedgang så langt i 2024. Heldigvis for FIRST Impact, så har vår vekting inn mot rene fornybaraksjer vært forholdsvis lav – rundt 10% av NAV i 2023 – som følge av i våre øyne høy verdsetting og urealistiske antagelser for mange av selskapene i universet.