BYD tar tronen fra Tesla i 2024
09.01.25I en elbilrevolusjon har kinesiske BYD stormet forbi Tesla og tatt tronen som verdens største produsent av helelektriske biler i 2024. Med en vekst på 13% og hele 1,8 millioner solgte helelektriske biler, sikret BYD seg lederposisjonen med et nødskrik. Teslas skuffer i et stadig tøffere elbilmarked med en nedgang på 4% i produksjonen og 1% i salget.
BYD med ladbare hybridbiler = Tre ganger større enn Tesla!
Mens Tesla satser alt på batterier, har BYDs satsing på også ladbare hybridbiler (PHEV) ført til at de har blitt tre ganger større enn sin amerikanske rival. BYDs hybridbiler har tatt markedet med storm, med en vekst på utrolige 73% vekst til 2,5 millioner solgte enheter i 2024. Totalt solgte BYD over 4,2 millioner biler, en økning på 42%, sammenlignet med Teslas 1,8 millioner biler.
Figuren over viser BYDs utrolige reise. Fra å være lillebror i elbilmarkedet i 1Q22, har BYD nå snudd alt på hodet og selger tre ganger så mange biler som Tesla i 4Q24.
Nye modeller og aggressiv priskonkurranse = suksess
Mens Tesla hadde et rolig år med ingen nye modeller i 2024, fortsatte BYD sin offensive produktlansering. Suksessen med ladbare hybrider (PHEV) har vært en nøkkelfaktor. I 2024 lanserte BYD blant annet to modeller med hele 2100 km rekkevidde på én tank!
BYD knuser Tesla på pris
BYD har teppebombet markedet med billige bilmodeller og har hele ti modeller som er billigere enn Teslas rimeligste, Model 3.
Teslas konseptbilstrategi vs. volumbilstrategi
Mens BYD har fokusert på volumproduksjon og bred appell, så har Tesla fokusert på «konseptbiler». Cybertruck ble lansert sent i 2023 og har ikke innfridd salgsforventningene.
Teslas kommende «Cybercab» er en konseptbil uten ratt, hvilket betyr at den er avhengig av å være fullstendig selvkjørende.
Planene om en ny, billigere «Model 2» siden 2020 har ennå ikke gitt resultater. Elon Musk omtalte «Model 2» som «pointless» ved siste kvartalspresentasjon i oktober 2024. Men i desember oppstod det igjen nye rykter om en ny, rimeligere modell i 2025, så veldig uklart om det blir en billigere modell med eller uten ratt.
Musks spådommer om selvkjørende biler innen 2017 og en billig, selvkjørende bil til $25 000 innen 2023 har så langt vist seg så langt å være tomme ord.
Tesla er mer enn 12x dyrere enn BYD tross «lik» størrelse
Både BYD og Tesla er har lønnsom drift: Tesla med 8–9% driftsmargin og BYD med rundt 7% og med driftsresultat på rundt 7-8 milliarder dollar i 2024e.
Men verdsettelsen i aksjemarkedet er svært ulik! Tesla er priset til over 1300 milliarder dollar, hele 12,5 ganger mer enn BYDs 105 milliarder.
Tesla sin P/E-24 er på rundt 170x mot BYDs på 19x.
Historisk kursutvikling Tesla vs. BYD (siden 1. januar 2019):
FIRST Impact satser på BYD
Fondet FIRST Impact har over 5% av sin portefølje i BYD, blant annet på grunn av attraktiv verdsettelse, sterk vekst og økende lønnsomhet. Fondet har ingen posisjon i Tesla.
Men hvordan har det underliggende markedet utviklet seg? Gitt den svake utviklingen av nesten samtlige aksjer innen fornybar energi, skulle man tro at verden har sluttet å investere i å bygge ut fornybar energi generelt og solenergi spesielt.
Men solenergi har vist en eksplosiv utvikling der 2023 ble nok et rekordår i utbygging av fornybar energi generelt og spesielt innen solenergi. Bloomberg New Energy Finance (BNEF) estimerer nå at det ble bygget ut nesten 450GW med solenergi, en vekst på 77% fra 2022. Og det tross at 2022 også var et rekordår med 35% vekst.
BYD tar tronen fra Tesla i 2024
09.01.25Det å være aksjeplukker innen dette universet har vært vanskelig da et klart flertall av aksjene har falt. Hele 71% av aksjene hadde nedgang i 2023 og 84% av aksjene har vist nedgang så langt i 2024. Heldigvis for FIRST Impact, så har vår vekting inn mot rene fornybaraksjer vært forholdsvis lav – rundt 10% av NAV i 2023 – som følge av i våre øyne høy verdsetting og urealistiske antagelser for mange av selskapene i universet.
BYD tar tronen fra Tesla i 2024
09.01.25Det å være aksjeplukker innen dette universet har vært vanskelig da et klart flertall av aksjene har falt. Hele 71% av aksjene hadde nedgang i 2023 og 84% av aksjene har vist nedgang så langt i 2024. Heldigvis for FIRST Impact, så har vår vekting inn mot rene fornybaraksjer vært forholdsvis lav – rundt 10% av NAV i 2023 – som følge av i våre øyne høy verdsetting og urealistiske antagelser for mange av selskapene i universet.