Hopp til innhold
Nyhet, Tema

#4 – DEN STORE KRAFTBLØFFEN – en føljetong

30.01.25 Markedføringsmateriale

Elektrifiseringen av sokkelen fremstår som det største grønnvaskingsprosjektet i Norge til nå. Enorme summer har blitt brukt på et prosjekt som mangler lønnsomhet og som fremstilles som et klimatiltak, men som i realiteten ikke har noen netto klimaeffekt. Prosjektet har derimot hatt en merkbar effekt på strømprisene for fastlands-Norge.

For å drive en oljeplattform kreves det elektrisitet, vanligvis generert av et mini-gasskraftverk på plattformen som bruker egenprodusert gass. Elektrifisering av sokkelen innebærer at disse mini-gasskraftverkene erstattes med elektrisitet fra fastlands-Norge via strømkabler.

Equinor var tidligere en innbitt motstander av elektrifisering og kjempet mot politisk press, da de med rette mente at det ville kreve store investeringer i ny infrastruktur og var økonomisk uforsvarlig sammenlignet med å bruke plattformenes egne gasskraftverk. Utsiktene til økte CO2-priser endret imidlertid regnestykket for Equinor dramatisk. Med årlige utslipp på rundt 13 millioner tonn CO2 og en kvotepris som nærmet seg 100 USD per tonn CO2, risikerte Equinor å måtte betale opp mot 15 milliarder kroner årlig i CO2-avgifter (til den norske stat).

Regnestykket for Equinor ble dermed enkelt for de første elektrifiseringsprosjektene: petroleumsskatteregimet sørger for at Equinor kun blir belastet med rundt 10 % av kostnadene på 50 milliarder kroner knyttet til elektrifiseringen av sokkelen, det vil si «kun» 5 milliarder kroner. Samtidig kan de forvente årlige besparelser på over 4 milliarder kroner i unngåtte CO2-avgifter, gitt en forventet reduksjon av CO2-utslippene på sokkelen på 5 millioner tonn CO2 årlig, og dagens CO2-pris på rundt 75 dollar per tonn CO2.

Staten derimot taper på å bli belastet med 45 milliarder kroner i investeringer og tapte årlige CO2-avgifter på over 4 milliarder kroner. Og hva med klimaet? Null effekt, da gassen som tidligere ble brent på sokkelen nå i stedet eksporteres til Europa, hvor den brennes og gir de samme CO2-utslippene. I tillegg øker risikoen for utilsiktede lekkasjer av den betydelig mer klimaødeleggende metangassen.

Elektrifisering av sokkelen gir Equinor en økonomisk gevinst: petroleumsskatteregimet sørger for at de betaler kun 10% av kostnadene på 50 milliarder kroner, mens de kan se frem til årlige besparelser på 4 milliarder kroner i CO2-avgifter. Statens kostnad blir 45 milliarder kroner i investeringer og tapte årlige avgifter. Klimamessig er effekten nullsum, da gassen som før ble brent på plattformene nå eksporteres, samtidig som risikoen for metanlekkasjer øker.

Elektrifiseringen av sokkelen har økt etterspørselen etter elektrisitet fra tilnærmet null i 2007 til nesten 12 TWh i 2024. Dette har gjort norsk sokkel til en av Norges største strømforbrukere i løpet av få år, med et forbruk som utgjør omtrent 15 % av basisforbruket i Norge.

Dette har utvilsomt bidratt til de økte elektrisitetsprisene i Norge! «Jeg tror det har blitt klarere for folk at elektrifiseringen av sokkelen har en pris for samfunnet, fordi det presser opp strømprisene og øker presset på kraftnettet. Dermed kan det bli mer krevende å nå de andre målene», uttalte direktør Kjetil Lund i NVE til Teknisk Ukeblad i 2022.

Den norske kraftetterspørselen er i dag på i underkant av 130 TWh årlig. Dette fordeler seg på 80 TWh til basisetterspørsel, 35-40 TWh til kraftkrevende industri og 12 TWh til oljeindustrien. Gitt en netto produksjon på rundt 147 TWh, betyr det at Norge har en eksportkapasitet på i gjennomsnitt rundt 15-20 TWh per år, etter at etterspørselen fra kraftkrevende industri og oljeindustrien er dekket.

I neste utgave av føljetongen skal vi se nærmere på disse eksportkablene. «Stay tuned!»

#3 – DEN STORE KRAFTBLØFFEN – en føljetong

#1 – DEN STORE KRAFTBLØFFEN – en føljetong

Men hvordan har det underliggende markedet utviklet seg? Gitt den svake utviklingen av nesten samtlige aksjer innen fornybar energi, skulle man tro at verden har sluttet å investere i å bygge ut fornybar energi generelt og solenergi spesielt.  

Men solenergi har vist en eksplosiv utvikling der 2023 ble nok et rekordår i utbygging av fornybar energi generelt og spesielt innen solenergi. Bloomberg New Energy Finance (BNEF) estimerer nå at det ble bygget ut nesten 450GW med solenergi, en vekst på 77% fra 2022. Og det tross at 2022 også var et rekordår med 35% vekst 

Nyhet, Tema

#4 – DEN STORE KRAFTBLØFFEN – en føljetong

30.01.25

Det å være aksjeplukker innen dette universet har vært vanskelig da et klart flertall av aksjene har falt. Hele 71% av aksjene hadde nedgang i 2023 og 84% av aksjene har vist nedgang så langt i 2024. Heldigvis for FIRST Impact, så har vår vekting inn mot rene fornybaraksjer vært forholdsvis lav – rundt 10% av NAV i 2023 – som følge av i våre øyne høy verdsetting og urealistiske antagelser for mange av selskapene i universet.

Nyhet, Tema

#4 – DEN STORE KRAFTBLØFFEN – en føljetong

30.01.25

Det å være aksjeplukker innen dette universet har vært vanskelig da et klart flertall av aksjene har falt. Hele 71% av aksjene hadde nedgang i 2023 og 84% av aksjene har vist nedgang så langt i 2024. Heldigvis for FIRST Impact, så har vår vekting inn mot rene fornybaraksjer vært forholdsvis lav – rundt 10% av NAV i 2023 – som følge av i våre øyne høy verdsetting og urealistiske antagelser for mange av selskapene i universet.